horizontalLogo - White
Technology

Betalen voor hotelaccommodatie aan de balie is verleden tijd...

..... dus, wat zijn de alternatieven? Ken je dat gevoel als je maanden van tevoren hebt betaald voor een reis en als het tijd is om te gaan, voelt het alsof je het gratis krijgt? Je hotelgasten hebben...
Betalen voor hotelaccommodatie aan de balie is verleden tijd...

..... dus, wat zijn de alternatieven?

Ken je dat gevoel als je maanden van tevoren hebt betaald voor een reis en als het tijd is om te gaan, voelt het alsof je het gratis krijgt? Je hotelgasten hebben dit ook! Het is dan ook niet verwonderlijk dat er tegenwoordig in de hotelbranche veel alternatieven zijn voor het vooraf betalen voor een overnachting. Aanbieders in de sector, zoals OTA's en bedrijven die PMS'en en booking engines aanbieden, beloven allemaal de perfecte oplossing te hebben. Maar welke oplossing is het voordeligst en hoe houd je als hotelier de controle over het betalingsbeleid?

Het ideale betalingsbeleid

Het algemene proces is vrij eenvoudig. Er worden reserveringen gemaakt en ergens in datzelfde proces moet er betaald worden voor de reservering. Als hotel kun je ervoor kiezen om een gast vooraf volledig te laten betalen. Maar je kunt ook kiezen voor een flexibeler betalingsbeleid waarbij je de gast een aanbetaling laat doen of zelf bepaalt of ze betalen bij het inchecken of uitchecken. Welk betalingsbeleid het beste bij je hotel past, hangt af van het type hotel, de boekingsmethode en natuurlijk de voorkeuren van je gasten.

Voor elk betalingsbeleid zijn er leveranciers die je (voor hun eigen aandeel) een oplossing bieden om je als hotelier te ondersteunen met transacties. Zij hebben het beste inzicht in hoe betalingsmaatschappijen werken, waar transactiekosten naartoe gaan en hebben kennis over betalingen in het algemeen. Omdat deze leveranciers je het betalingsproces uit handen nemen, scheelt dat een hoop handmatig werk in de operatie. Dit kan belangrijk zijn met de huidige personeelstekorten in de horeca. Het beetje marge dat je bijvoorbeeld opgeeft bij een OTA kan je uiteindelijk minder kosten dan wanneer je de betalingen zelf afhandelt.

Vooruitbetalingen en marges

Booking.com is natuurlijk de bekendste OTA en heeft een volledig uitgerold vooruitbetalingsprogramma. Als grootste speler in de markt doen ze deze betalingen natuurlijk niet zomaar.Jij als hotelier bent echter verzekerd van de inkomsten en het bespaart je tijd op het verwerken van een andere betaling tijdens het verblijf van de gast.

"Vier op de tien (40%) reserveringen van Booking.com in Q1/2022 werden verwerkt via het betalingsplatform van de OTA, dit is een stijging van 48% ten opzichte van vorig jaar (Q1/2021 was goed voor 27%) en twee keer zoveel als vier jaar geleden (2018) toen het nog maar 20% was."

Steeds meer innovatieve spelers uit de betalingsindustrie vinden hun weg naar de Hospitality. De ervaring voor de hotelgast en kosteneffectieve betalingsopties voor hoteliers zullen de komende jaren de grootste drijfveren voor innovatie zijn. Recentelijk hebben OTA's de boekingsmarkt gecontroleerd, maar in hoeverre zal deze macht blijven evolueren? Komt er een tijd dat hoteliers de controle weer overnemen?


SmartHOTEL denkt graag met u mee over uw betalingsprocessen. Meld u nu aan voor een Gratis Betaalscan. Via een videogesprek van maximaal 20 minuten bespreken we uw (gewenste) situatie en welke concrete stappen nodig zijn om daar te komen.

Discover how we can simplify your operations and save you time!

Ontdek hoe het je bedrijf beter maakt.

Plan een gesprek van 15 minuten met Quinten om je uitdagingen te bespreken en te ontdekken hoe wij je kunnen ondersteunen.