GDS-koppelingen

Op deze pagina vind je alle GDS koppelingsmogelijkheden van SmartHOTEL. Het Global Distribution System (GDS) is één van de vele spelers die betrokken zijn bij de verkoop van hotelkamers. Simpel gezegd is een GDS een grote vergaarbak van hotelprijzen, vliegtickets en autoverhuur, waaruit onder andere reisbureaus de meest gunstige reis voor hun klanten kunnen samenstellen. Wanneer je (een deel van) je kamers dus verspreidt via een GDS, kunnen zo’n half miljoen reisbureaus wereldwijd je hotelkamers verkopen aan zowel vrije tijds- als zakenreizigers.

Alles wat je moet weten over GDS

Een GDS is een oud, reusachtig computernetwerk dat de beschikbaarheid en prijzen van vliegtuigmaatschappijen, autoverhuur en hotels doorgeeft aan reisbureaus (zowel fysiek als online). Een hotel direct aansluiten op een GDS is erg lastig, daarom gebeurt dit meestal via een GDS-provider. Een GDS-provider zal het hotel direct verbinden aan alle grote GDS-systemen, en nemen ook de sales en marketingactiviteiten op zich. Deze providers integreren met Channel Managers en CRS-en, waardoor je bijna geen omkijken meer hebt naar het onderhoud van dit kanaal.

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen de GDS-systemen en GDS-providers. We zullen het verschil uitleggen met een voorbeeld. Je kunt de grootste GDS-systemen (AmadeusSabreTravelPort) zien als een fabriek voor merkkleding. Maar om deze merkkleding te kopen, ga je naar een winkel van dit merk of naar een retailer, in dit geval de GDS-providers (HotelREZReconlineSHR). Je kunt namelijk niet zomaar naar de fabriek om een nieuw shirt op te halen.

Je kamers verkopen via GDS is niet goedkoop. Omdat je niet rechtstreeks met een GDS kunt werken, werk je met één of meerdere tussenpartijen (connectors) die opzetkosten rekenen en een percentage van je boekingen verwachten. Aan de andere kant nemen deze partijen wel de verantwoordelijkheid om je kamers winstgevend te verkopen. Twijfel je of GDS interessant voor je hotel is? Probeer erachter te komen via de volgende vuistregels:

  • Je hebt meer dan 20 kamers
  • Je wilt boekbaar zijn via traditionele reisbureaus
  • Je zit dicht in de buurt van een vliegveld
  • Je wilt graag de zakelijke markt aantrekken
  • Je hotel is geschikt voor de zakelijke markt

Kun je je niet vinden in de bovenstaande eigenschappen? Dan is het waarschijnlijk niet de moeite waard om je hotelkamers via een GDS-provider te verkopen.

Gerelateerde blogs

gds koppelingen - HotelREZ

SmartHOTEL announces new partnership with HotelREZ for GDS services

By naming HotelREZ as its preferred GDS partner, SmartHOTEL offers multi-channel distribution solutions for individual and chain hotels in mainly EAME and US region.  The opportunity to increase agency GDS bookings will empower hotel partners to enter new markets.

Begin vandaag met Channel Management

Wij begrijpen de complexiteit van Online Distributie. Uw consultant werkt met u samen om uw optimale distributiemix en kamertarieven te bepalen.